Tamlinkin projektipäällikkö Veli-Mikko Mäkelä vieraili FinnMETKO 2022 -tapahtumassa katsomassa, mitä koordinoimamme SIX Mobile Work Machines -klusterin kumppaneillamme on tarjottavana – emmekä pettyneet! Tapahtuma järjestettiin 1.-3.9. Jämsässä.
"Konetyöalojen ammatti- ja myyntinäyttely FinnMETKO 2022 on raskaskonealojen päätapahtuma Suomessa.
Etukäteen näyttelykarttaa tutkiessa alkoi tuntua siltä, että tämä taitaa olla aika iso tapahtuma. Asia vahvistui, kunhan olin saanut auton pysäköityä jämsäläiselle metsän ympäröimälle pellolle, päässyt non-stop bussikuljetuksella messualueen sisäänkäynnille ja turvatarkastuksen kautta alueelle sisään.
Näyttelyalue oli yli 200 hehtaaria ulko- ja sisäosastoineen, pysäköinti-, työnäytös-, koeajo- ja kilpailualueineen. Konevalmistajien messuosastot olivat todella suuria. Erilaisia koneita oli tuotu paikan päälle runsaasti messuvieraiden tutustuttaviksi. Näihin messuihin todella panostetaan ja syystäkin.
FinnMETKOssa oli tänä vuonna yhteensä kaikkiaan 28 120 kävijää kolmessa päivässä. Vertailun vuoksi Euroopan toiseksi suurin alihankintateollisuuden messutapahtuma Alihankinta-messut kerää perinteisesti n. 18 000 messuvierasta. FinnMETKO on siis iso tapahtuma.
Messukohteenani ollut Ponssen osasto oli näyttelyalueen perällä, joten messujen kattaukseen sai hyvän silmäyksen sinne asti kävellessä. Perille päästessä tuli todettua, että Ponssen osasto olisi voinut lähes itsessään olla jo oma messutapahtumansa.
Aika nopeasti silmiin osui myös Ponssen uusi teknologiakonsepti, Ponsse EV1.
Kyseessähän on siis ensimmäinen sähköisellä voimalinjalla varustettu metsäkone. Ajovoimansiirto ja puomin käyttöön tarvittava hydrauliikka käyvät kaikki sähkömoottoreilla, jotka saavat virtansa akuista. Ja nyt ollaankin itse asian äärellä – siis liikkuvien työkoneiden maailmassa yritysten innovaatioyhteistyön ytimessä. Sähköistämiseen vaadittavan teknologian (Epec Flow) takana on Ponsse Groupin teknologiayritys Epec Oy.
"Pakko myöntää, että tuon kokoisen laitteen liikkuminen ja työskentely noinkin äänettömästi ja vaivattoman oloisesti on kyllä varsin vaikuttavaa."
Akut puolestaan tulevat Valmet Automotivelta. Vaikka itse kone onkin teknologiakonsepti kokonaisuutena eikä siis vielä myytävä tuote, on huomattavaa, että sekä Epec Flow että Valmet Automotiven Modular Power Pack lanseerattiin myyntiin Ponsse EV1:n julkistuksen myötä.
Nämä yritykset ovat myös mukana SIX Mobile Work Machines -klusterissa.
Toki tämän teknologiakonseptin osalta yhteistyö on alkanut jo ennen SIX MWM -yhteistyötä. Mutta tällainen konseptikone antaa erinomaisen ja hyvin konkreettisen käsityksen siitä, mihin innovaatioyhteistyöllä päästään. Klusteritoiminnan kautta mm. tämänkaltaiselle innovaatioyhteistyölle luodaan vielä vahvempaa pohjaa esimerkiksi tutkimuslaitosten ja yritysten yhteisten tutkimusprojektien avulla.
SIX MWM -klusterissa yritykset jakavat tulevaisuuden visioitaan ja niiden pohjalta yhdessä kehitetyn tiekartan. Yhdessä kartoitetaan myös mahdollisia tutkimusrahoituksen lähteitä. Klusterin yhteisenä tavoitteena on tehdä Suomesta globaalisti paras paikka liikkuvien työkoneiden kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä.
Mutta palataanpa vielä hetkeksi FinnMETKO -messuille ja Ponsse EV1 -koneeseen.
Messuvieraiden määrä Ponssen alueella lisääntyi entisestään, kun seuraava työnäytös alkoi. Ensin vuorossa olivat mallistossa jo olevat ja uusia ominaisuuksia saaneet harvesterit sekä kuormatraktorit, minkä jälkeen työnäytösten juontaja totesi, että seuraavaksi voidaankin hiljentyä kuuntelemaan EV1 työnäytöstä. Ja yleisöhän hiljeni. Moni otti videokuvaa puhelimillaan. Pakko myöntää, että tuon kokoisen laitteen liikkuminen ja työskentely noinkin äänettömästi ja vaivattoman oloisesti on kyllä varsin vaikuttavaa.
Ja lisäähän on tulossa. Ponsse esitteli messuilla myös toisen teknologiakonseptin, lidar-tekniikan hyödyntämisen kuljettajan avustamisessa tulevaisuuden puunkorjuussa. Siinäpä hedelmällinen innovaatioyhteistyön aihe SIX Mobile Work Machines -jäsenyrityksille…"
Veli-Mikko Mäkelä
Projektipäällikkö
Tamlink
FinnMETKO 2024 järjestetään 29.–31.8.2024.
Juttu on aluperin julkaistu SIX.fi sivuilla.